Pinion:
Voordelen van pinion in je E-Bike
|
De Pinion-bak wordt in zijn geheel op de plaats van het bracket onder het frame geschroefd. Om de Pinion in een fiets toe te kunnen passen moeten de fietsfabrikanten een speciaal frame maken.
Inclusief draaischakelaar en kabels weegt de Pinion 2796 gram, wat 976 gram meer is dan een Rohloff-set, maar het grootste voordeel is dat dit gewicht in het midden van de fiets zit in plaats van in het achterwiel. Het zwaartepunt komt zo mooi laag en centraal te liggen en het achterwiel blijft lekker licht.
De Pinion P1.18 beschikt over een relatief klein voortandwiel en een groot achtertandwiel. Tandwielen van deze afmetingen zorgen voor een optimale werking van de tandriem, met een minimale kans op overslaan, omdat de tandriem altijd op voldoende tanden aangrijpt.
Het kleinere voortandwiel geeft een extra grote bodemvrijheid. Het tandwiel en de tandriem zullen zo niet snel beschadigen door rotsblokken en boomstammen.
Onderhoudsvriendelijk
Alle draaiende delen van de Pinion-bak zitten hermetisch opgeborgen in een aluminium behuizing. De versnellingsbak heeft dus geen last van water en vuil. Bij de Pinion hoef je slechts om de 10.000 km de bak van nieuwe olie te voorzien!
Bijkomend voordeel van de Pinion is dat deze naast een conventionele ketting ook met een Gates Beltdrive uitgerust kan worden. De tandriem-aandrijving van Gates is schoon, stil en bijzonder duurzaam. De tandriem hoeft niet gesmeerd te worden en loopt altijd soepel.
Hoog rendement
De tandwielen, lagers en assen van de Pinion zijn geconstrueerd voor een lange levensduur in combinatie met een zo hoog mogelijk rendement. Deutsche gründlichkeit met de precisie van een Zwitsers uurwerk! En dat hoge rendement blijkt in de praktijk goed voelbaar. De Pinion trapt lekker licht!
Eenvoudige bediening
Alle 18 versnellingen worden eenvoudig bediend met een draaihandvat. Je kan in een handomdraai meerdere versnellingen op en af schakelen en de Pinion schakelt ook wanneer de trappers niet draaien.
De draaishifter bedient de bak met twee trekkabels die, in tegenstelling tot bij een derailleursysteem, niet continu onder spanning staan. Omdat de kabels slechts tot aan het bracket lopen en dus relatief kort zijn is er weinig interne wrijving en zo is de schakelwerking lekker licht.
De indexering (de klik) van de versnellingen zit in de versnellingsbak en niet in de draaigreep. Versnellingen afstellen behoort dus tot het verleden!
Pinion: Tandje meer, Tandje minder,
- Meer versnellingen (18 stuks)
- Groter bereik (636%)
- Minder grote tussenstappen (11,5%)
- Meer geoptimaliseerde gewichtsverdeling
- Meer duurzaamheid (minstens 60.000 km)
- Minder onderhoud (om de 10.000 km olie verversen)
Het rijden met een fiets met tandriem in combinatie en een pinion is eigenlijk heel basic. Een tandriemfiets doet namelijk gewoon wat 'ie moet doen: rijden! Het rijdt heel vertrouwd, maar dan wel lekker soepel en stil, in alle omstandigheden en heel veel kilometers achtereen. En pinion versnellingsbak blijft onder alle omstandigheden soepel schakelen. Ik rijd zelf al geruime tijd met de tandriem met pinion aandrijving en ben helemaal overtuigd geraakt. In navolging van Belt-Bikes zullen zowel Koga, Santos, Gudereit als Idworx met een pinion aangedreven fiets op de markt komen. En ook in 2015 zuller er steeds meer merken bij komen die de pinion versnellingsbak in combinatie met de tandriem in collectie gaat opnemen.
Naast meer model zijn ook meer kleuren versnellingsbakken leverbaar. Zwart is de standaard kleuren.