Pinion:

Voordelen van pinion in je E-Bike

pinion gates neodrive tandriem belt-drive



Pinion P1.18 : trekkingbikes, mountainbikes, sportfietsen en speed pedelecs.
Totaal bereik: 636%
Stappen tussen de verzetten: 11.5%.

Pinion P1.12 : trekkingbike, mountainbikes, sportfietsen, stadsfietsen en E-bikes
Totaal bereik: 600%

Stappen tussen de verzetten: 17,5%.

De Pinion P1.18 is een versnellingsbak met 18 verzetten die in het midden van de fiets gepositioneerd is. Het Pinion versnellingssysteem is ontwikkeld en gefabriceerd in Duitsland.
De
nieuwe Pinion met 18 versnellingen heeft een centrale positie in het frame, waardoor de gewichtsverdeling en van het zwaartepunt optimaal in de fiets verdeeld zit en voor een goede versnelling en overbrenging zorgt, tevens kunnen er licht wielen worden gebruikt .

De transmissie heeft een totale verhouding van 636 % en een overbrengingsverhoudingen van 11,5 %.

De Pinion fietsen kunnen worden voorzien van zowel ketting -of riemaandrijving.
De techneuten van Pinion zijn afkomstig uit de automotive-industrie. Na versnellingsbakken voor auto's te hebben ontwikkeld bedachten de heren Michael Schmitz en Christoph Lermen dat die technieken ook heel goed geschikt gemaakt konden worden voor fietsen.
Het doel van de ontwikkelaars van Pinion was het meest duurzame en onderhoudsvriendelijke versnellingssyteem te maken met een groot versnellingsbereik en een goede gewichtsverdeling.

Groot versnellingsbereik

De Pinion 18-bak heeft een totaalbereik van maar liefst 636% tegenover 519% van de Rohloff-naaf met 14 versnellingen. Het bereik is zelfs groter dan van de meeste 3x9 en 3x10 derailleurssystemen!

pinion gates neodrive tandriem belt-drive


De grootte van de stappen tussen de versnellingen is bij Rohloff 13,5 en 13,7% en bij de Pinion is dit slechts 11,5%. De Pinion heeft dus meer versnellingen met een groter bereik en kleinere tussenstapjes .








De Pinion is op een vergelijkbare manier geconstrueerd als de versnellingsbak van een auto. Twee assen met daarop een serie tandwielen in verschillende groottes. Door verschillende tandwielen met elkaar te combineren ontstaan er 18 overbrengingen.
pinion gates neodrive tandriem belt-drive


De Pinion-bak wordt in zijn geheel op de plaats van het bracket onder het frame geschroefd. Om de Pinion in een fiets toe te kunnen passen moeten de fietsfabrikanten een speciaal frame maken.

Inclusief draaischakelaar en kabels weegt de Pinion 2796 gram, wat 976 gram meer is dan een Rohloff-set, maar het grootste voordeel is dat dit gewicht in het midden van de fiets zit in plaats van in het achterwiel. Het zwaartepunt komt zo mooi laag en centraal te liggen en het achterwiel blijft lekker licht.

De Pinion P1.18 beschikt over een relatief klein voortandwiel en een groot achtertandwiel. Tandwielen van deze afmetingen zorgen voor een optimale werking van de tandriem, met een minimale kans op overslaan, omdat de tandriem altijd op voldoende tanden aangrijpt.

Het kleinere voortandwiel geeft een extra grote bodemvrijheid. Het tandwiel en de tandriem zullen zo niet snel beschadigen door rotsblokken en boomstammen.

pinion gates neodrive tandriem belt-drive

Onderhoudsvriendelijk

Alle draaiende delen van de Pinion-bak zitten hermetisch opgeborgen in een aluminium behuizing. De versnellingsbak heeft dus geen last van water en vuil. Bij de Pinion hoef je slechts om de 10.000 km de bak van nieuwe olie te voorzien!

Bijkomend voordeel van de Pinion is dat deze naast een conventionele ketting ook met een Gates Beltdrive uitgerust kan worden. De tandriem-aandrijving van Gates is schoon, stil en bijzonder duurzaam. De tandriem hoeft niet gesmeerd te worden en loopt altijd soepel.


Hoog rendement

De tandwielen, lagers en assen van de Pinion zijn geconstrueerd voor een lange levensduur in combinatie met een zo hoog mogelijk rendement. Deutsche gründlichkeit met de precisie van een Zwitsers uurwerk! En dat hoge rendement blijkt in de praktijk goed voelbaar. De Pinion trapt lekker licht!

Eenvoudige bediening

Alle 18 versnellingen worden eenvoudig bediend met een draaihandvat. Je kan in een handomdraai meerdere versnellingen op en af schakelen en de Pinion schakelt ook wanneer de trappers niet draaien.

De draaishifter bedient de bak met twee trekkabels die, in tegenstelling tot bij een derailleursysteem, niet continu onder spanning staan. Omdat de kabels slechts tot aan het bracket lopen en dus relatief kort zijn is er weinig interne wrijving en zo is de schakelwerking lekker licht.

De indexering (de klik) van de versnellingen zit in de versnellingsbak en niet in de draaigreep. Versnellingen afstellen behoort dus tot het verleden!

Pinion: Tandje meer, Tandje minder,

  • Meer versnellingen (18 stuks)
  • Groter bereik (636%)
  • Minder grote tussenstappen (11,5%)
  • Meer geoptimaliseerde gewichtsverdeling
  • Meer duurzaamheid (minstens 60.000 km)
  • Minder onderhoud (om de 10.000 km olie verversen)


pinion gates neodrive tandriem belt-drive


Het rijden met een fiets met tandriem in combinatie en een pinion is eigenlijk heel basic. Een tandriemfiets doet namelijk gewoon wat 'ie moet doen: rijden! Het rijdt heel vertrouwd, maar dan wel lekker soepel en stil, in alle omstandigheden en heel veel kilometers achtereen. En pinion versnellingsbak blijft onder alle omstandigheden soepel schakelen. Ik rijd zelf al geruime tijd met de tandriem met pinion aandrijving en ben helemaal overtuigd geraakt. In navolging van Belt-Bikes zullen zowel Koga, Santos, Gudereit als Idworx met een pinion aangedreven fiets op de markt komen. En ook in 2015 zuller er steeds meer merken bij komen die de pinion versnellingsbak in combinatie met de tandriem in collectie gaat opnemen.

Naast meer model zijn ook meer kleuren versnellingsbakken leverbaar. Zwart is de standaard kleuren.

Tegen meerprijs is leverbaar titanium, rood, oranje, goud, paars en groen


Klik hier voor downloaden service formulier